Jak se v novém roce naladit na vlnu harmonie pomocí jógy

Začíná nový rok a možná pociťujete, že se v novém roce už nechcete zběsile honit za svými cíli. Možná cítíte, že potřebujete do svého života vnést trochu klidu a harmonie a právě s tím vám může pomoci jóga.

Nový rok je čas plný tvoření nových předsevzetí, cílů a snů. Někdo tvrdí, že na přelomu roku jsou tu dny jako každé jiné a nemusíme čekat se změnami na nový rok. Já osobně ten přechod a transformaci, která s přelomem roku přichází, vždycky silně pociťuju a myslím si, že je to ideální čas na uzavření starého a vytvoření prostoru pro nové.

Spousta z nás na konci roku bilancuje. Přehráváme si celý uplynulý rok a hodnotíme naše úspěchy i propady. Já sama si uvědomuji všechny příjemné zážitky, které jsem mohla prožít, ale i všechny starosti a bolesti, které mě provázeli. Zpětně ale vím, že obojí bylo v mém životě důležité a přineslo mi to ponaučení a posunulo mě to na mé cestě zase o kus dál.

rága - přilnavost k příjemnému X dvéša - odpor k nepříjemnému

 

V tom mi moc pomáhá jógová filozofie, podle níž nás na naší cestě provází určité překážky. Mezi dvě z nich patří rága – přilnavost k příjemnému a dvéša – odpor k nepříjemnému. Je jasné, že bychom ve svém životě chtěli jenom samé příjemné věci, ale bohužel tak to nefunguje a i nepříjemnosti jsou v našich životech potřeba, aby došlo k rovnováze a miska vah se mohla vyrovnat.

Při bilancování možná zjistíte, že jste se za něčím hnali, zběsile, dynamicky, ale nakonec to třeba žádný velký efekt nepřineslo. Zkuste to letos jinak, nevzdávejte se svých snů a cílů, pořád si jděte za svým, pokuste se ale o větší vědomí, větší bytí v přítomnosti. Věřím, že s klidem na duši půjde vše harmoničtěji a možná vás to ještě rychleji a hladčeji přiblíží k vašim snům.

Několik následujících jógových tipů, vám určitě pomůže být v tom novém roce vědomější a veselejší.

Než se pustíte do jednotlivých kroků, ráda bych vám představila jednu mantru, která se krásně hodí k ukončení roku starého, zanechání v něm věci, které už s sebou nechceme vláčet dál a uvolnění místa pro věci nové. Je to mantra Shiva Shambo.

Zaposlouchejte se do zpěvu z odkazu, sami si zazpívejte nebo si jen párkrát v klidu zarecitujte řádky a s tím nechte vědomě ze svého života odplout vše staré a nepotřebné. Bůh Šiva, o kterém mantra je, je známý jako ničitel a transformátor. Pomůže nám tedy vyčistit prostor a odlehčí naší duši.

Jóga je především o zastavení kolotoče myšlenek a vyčištění prostoru v naší hlavě. K tomu vede mnoho cest. Na vaší cestě vám mohou pomoci následující tipy, kterými se zklidníte a naladíte na vlnu harmonie. Nic ale nikomu nespadne jen tak do klína a proto je potřeba najít si čas a pracovat na sobě.

1. tip: CVIČENÍ

Na první pohled se může zdát, že jóga je jen o fyzickém cvičení. Někteří si myslí, že jde jen o ležení na podložce a lenošení, další si myslí, že jde o strkání si nohou za hlavu a různé gymnastické kotrmelce. Však sociální sítě nám taky předkládají především ty úžasné pozice těla, které můžeme jen obdivovat.

Jóga je obojí výše zmíněné, ale ještě mnohem víc. Do jógy můžeme zařadit jak fyzické cvičení ásan, tak dechové techniky, koncentraci, relaxaci, meditaci, pozornost, přístup k životu obecně, vlastně takovou naši bdělou a vědomou cestu životem. Fyzické cvičení je ale určitě důležitou součástí jógy. Nejen, že protáhneme a posílíme naše zatuhlá těla, ale také zregenerujeme celý organismus.

Ať už zajdete na veřejnou lekci jógy, pustíte si jógové video v poklidu domova nebo si sami zacvičíte podle své intuice, vždy vám to navodí příjemné pocity. Vždyť co je víc, než čas, který věnujete sami sobě. Cvičením podpoříte své tělo, dáte mu pozornost a lásku a to všechno pak můžete předávat dál.

Doporučení: Na internetu je dnes mnoho jógových videí podle kterých můžete začít cvičit. Některá vyzkoušejte a časem si určitě najdete co zrovna vám vyhovuje nejvíc. Já sama moc ráda cvičím podle videí z portálu Moje jóga, kde je nepřeberné množství zajímavých a kvalitních videí od českých lektorů. Na youtube jsem si oblíbila jógová videa od Madeleine Shaw, Boho Beautiful nebo Brett Larkin. A pokud byste se chtěli trochu více přiblížit svému ženskému já a podpořit v sobě růst své ženské energie nakoukněte do mého e-booku zdarma „Jak probudit své pánevní dno a objevit v sobě skrytý zdroj síly“.

2. tip: DECH

Dech provází celý náš život a jen málokdy si uvědomujeme, jak dýcháme. Zkuste to změnit. Každý den si najděte alespoň chvilku času, kterou budete věnovat pozorování svého dechu. Ať už to bude ráno v posteli, u kancelářského stolu během dne, po odpolední svačině nebo před spaním. Kdykoliv.

Pozorujte nádech, výdech, jaká je hloubka vašeho dechu, kde vzduch ve svém těle cítíte. A postupně zkuste prohloubit váš dech, nadechovat se až dolů do břicha, naplnit celé tělo novou energií a s výdechem se úplně uvolnit a vypustit ze sebe veškeré napětí. Já jsem se takto vždycky ráda prodýchala během dne v práci, uvolnila jsem se, zregenerovala a načerpala novou sílu a energii.

Doporučení: Velice harmonizačně působí dechová technika nádí-šódhana. Já osobně jí miluju, pomáhá mi zklidnit se a opravdu se naladit na vlnu harmonie. Jde o techniku, kdy si palcem zacpete pravou nosní dírku, nadechnete se levou, uvolníte pravou, prsteníčkem a malíčkem zacpete levou nosní dírku a vydechnete pravou. Následuje nádech pravou, zacpete ji, uvolníte levou a vydechnete levou a tak pořád dokola. Síly jin a jang, pravá a mužská část naší osobnosti se vyrovná a vyladí.

3. tip: RELAXACE

Relaxace je jedním z nejdůležitějších nástrojů, jak se naladit na vlnu harmonie. V dnešním uspěchaném světě s neustálým důrazem na výkony a dynamiku života, je relaxace nedílnou součástí našeho života. Pomůže nám uvolnit tělo, zregenerovat, zklidnit mysl, načerpat novou energii a dobít tak naše baterky.

Téměř každý v dnešní době nějakým způsobem relaxuje, alespoň v to doufám 🙂 Někdo miluje horkou vanu, někdo saunu nebo plavání v bazénu, někdo relaxuje při sportu a někdo při výtvarných činnostech. Pokud ale chceme opravdu zregenerovat tělo a zároveň mysl, a nechat aby se obnovily všechny potřebné buňky a tělo se omladilo, je nejlepší relaxovat v klidu a tichu.

Doporučení: Zkuste relaxovat chvilku před spaním, v posteli, ještě před tím než úplně usnete (třeba místo televize nebo koukání do mobilu). Lehněte si a postupně si uvědomujte jednotlivé části vašeho těla, od chodidel až po temeno hlavy. Uvolňujte každou jednotlivou část a nechte relaxovat vaše tělo i vaši mysl a poté přejděte do hlubokého spánku, který je tou nejlepší relaxací na světě. V relaxacích vám můžou pomoci také mp3 nahrávky k poslechu, které já osobně v poslední době často využívám. Můžu doporučit kratší relaxaci Vlny moře od Šárky Chapman nebo o něco delší meditaci od StillOnTheWay.

4. tip: POZORNOST

Naše mysl bývá často roztěkaná a myslíme na stopadesát věcí najednou. Každou věc či situaci v naší hlavě rozpitváváme, hodnotíme, řešíme. Kam ale směřujeme pozornost, tam směřujeme i naší energii a tak můžeme být často ze všeho brzy unavení. Pokuste se uklidnit svoji mysl a nehodnotit vše ve vašem životě. Spousta věcí, lidí, názorů, situací, do našich životů přichází a zase odchází a když se naučíme některé věci nehodnotit, ale prostě je přijmout jak jsou, ušetříme si možná spoustu trápení a času, který bychom mohli využít jinak.

V jógové filozofii se často mluví o etických a morálních doporučeních (jamy a nijamy), kterých by se měl jogín držet. Je to něco podobného jako desatero přikázání. Patří sem nenásilí, pravdivost, nekradení, zdrženlivost, nehrabivost, čistota, spokojenost, odříkání, sebepoznání, odevzdanost.

Doporučení: Zkuste se zamyslet nad některými výše uvedenými doporučeními a uvědomte si jak na tom jste. Například nenásilí – Nepácháte náhodou na sobě nějaké násilí tím, že jste na sebe moc přísní, moc dynamičtí, nedokážete si odpočinout? Nebo ho pácháte na ostatních, chcete po ostatních výkony a máte neustálá očekávání? Dalším příkladem může být pravda/nelhaní – Jste sami k sobě opravdu pravdiví, nežijete ve lži a sebeklamu? Je svět okolo vás krásným místem nebo jenom vytvořenou iluzí, ve které se necítíte dobře?

Doporučuji vám také využít myšlenkovou mapu, kterou jsem pro vás připravila a můžete si jí stáhnout pod odkazem níž. Pomůže vám ujasnit si aktuální stav v jednotlivých oblastech vašeho života a uvědomit si změny, které v budoucnu chcete podniknout. Udělejte si klid a čas, proberte svůj život ze všech stran, ujasněte si to důležité a nechte v sobě vše usadit. Uvidíte, že se vám uleví a budete mít v hlavě větší pořádek, který následně přispěje i k většímu klidu a harmonii.

 

Jak už jsem psala výše, hlavním cílem jógy je zastavení toku myšlenek. K tomuto stavu se však člověk dopracovává postupně a není to vždy jednoduché, je to o neustálém hledání a zkoušení nových věcí. Jóga je opravdu rozsáhlá, pod svými křídly objímá nepřeberné množství nástrojů, které nás k tomu vysněnému cíli mohou dovést. Ať už jde o morálně-etické zásady jako je nenásilí, sebekázeň, spokojenost, čistota, či fyzické cvičení, dýchání, koncentraci, relaxaci, zpívání manter, meditaci.

Ať už se začtete do nějaké jógové knížky či do článků na internetu, zacvičíte si, lehnete si do vany, budete pozorovat svůj dech, či zklidníte vaše myšlenky, to vše je jóga a jógou se zaručeně přiblížíte stavu pohodlí, harmonie a klidu.

Barbora Smrčinová
Miluji jógu, díky ní s láskou objevuji skrytá zákoutí svého těla, mysli a duše. Práce s pánevním dnem ve spojení s jógou ve mně probudily mou vnitřní ženu. Umím vnímat své potřeby a být k sobě citlivá. S radostí předávám své poznání dál skrze lekce jógy a jsem vděčná, že mohu touto cestou podporovat a inspirovat jiné ženy na jejich cestě sebepoznání. Můj příběh si můžete přečíst tady
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů