Jak na uvolňující masáž nohou a proč je péče o naše chodidla tak důležitá

Naše nožky, respektive chodidla jsou jednou z nejdůležitějších částí našeho těla. Díky nim můžeme chodit po této krásné zemi, můžeme se pohybovat vpřed, či se dostat z jednoho bodu do druhého. I přesto, jak velkou funkci v našem těle vykonávají, péči o ně zanedbáváme nebo jim dokonce svoji pozornost nevěnujeme vůbec. A to je veliká škoda.

Ráda bych vás tímto článkem namotivovala k tomu, abyste se o svoje chodidla začaly starat. Věnovaly jim lásku, péči a alespoň každodenní kratičkou pozornost.

Chodidla, to jsou základní stavební kameny našeho těla, naše kořeny. Sídlí v nich opora, stabilita, jistota. Mnoho doktorů a fyzioterapeutů již v dnešní době přichází na to, že správná opora o chodidlo, jeho aktivita, nastavení, ale i uvolnění má obrovský vliv na nastavení zbytku našeho těla, třeba i pánevního dna.

Z pohledu reflexní terapie je potom na našich nohách zobrazeno celé naše tělo, orgány, kosti. Mačkáním či hlazením těchto reflexních plošek můžeme výrazně ovlivňovat nejen stav našeho těla, ale i naší mysli.

Pokud tedy máte problémy s pohybovým aparátem, například s kolenem, kyčlemi, bedry, nebo s orgánovou soustavou, bude pro vaše tělo velmi léčivé naučit se pracovat se svými chodidly. Vnímat oporu o celá chodidla (o patu, kloub pod palcem i malíkem), využívat jejich aktivitu a naučit se je uvolňovat, například masáží – což je dnes předmětem tohoto článku. 

Uvolněné a zrelaxované chodidlo rovná se nejen uvolněné a zrelaxované tělo, ale i uvolněná a klidná mysl. To mi věřte.

Moje cesta s nožkama

Když jsem byla malá, měla jsem se svýma nožkama velmi kamarádský vztah. Asi jako každé děťátko jsem si na nožky často sahala, strkala jsem si palečky do pusinky, zkoušela jestli se mi prsty na ruce vejdou mezi prstíky na noze. Doma mi říkali opice, protože jsem všechno ze země sbírala svýma ťapkama. Chodila jsem bosa v trávě, po hlíně, ve vodě. Někdy mě píchla do nožky včelka nebo jsem šlápla na ostrý kámen a já svoje nožky pocítila v plné síle. Byla jsem si jich vědoma. 

Čím jsem byla starší, tím víc jsem se ale od svého těla a od svých nohou odpojovala. Začala jsem je trápit v úzkých teniskách, v lodičkách, měla jsem je otlačené a mnohdy bolavé, ale nevěnovala jsem tomu pozornost. Až když mě jóga pomaličku učila, že pečovat o své tělo je velmi důležité, začala jsem věnovat více pozornosti i svým nožkám.

Reflexní terapie a uzemnění

Začala jsem studovat reflexní terapii, absolvovala jsem kurz reflexní terapie a naprosto jsem se zamilovala. Postupně jsem se se svými chodidly seznamovala, masírovala jsem je, hladila, promačkávala, zkoumala jsem jednotlivé reflexní plošky. Učila jsem se využívat oporu, naučila jsem se různé cviky s chodidly. V létě jsem začala víc chodit bosky po trávě, v hlíně. A začala jsem svoje chodidla zase víc cítit. 

Byl to velmi důležitý bod na cestě mého seberozvoje. Neskutečně moc to přispělo k mému uzemnění a zakořenění, nejen tomu fyzickému, co se týká stability a jistoty, ale i zakořenění duševnímu.

Jak začít?

Pokud jste zatím věnovaly pozornost svým nožkám pouze po stránce estetické (tedy úprava nehtů, odstranění zrohovatělé kůže, atd.), bude nejlepší rozšířit svojí péči o další krok, a to nejlépe o každodenní uvolňující masáž

Stejně tak jako po celém dni opečováváme naší pleť, na které se usadily všemožné nečistoty, stejně tak bychom měly opečovat i naše nožky, které nás celý den nosily. Pojďte zkusit zařadit pravidelnou masáž chodidel do své večerní pečující rutiny. Uvidíte, že se budete cítit pohádkově. Masáž nohou je totiž jednou z nejpříjemnějších záležitosti na světě.

Já si masíruju nožky většinou večer v posteli těsně před usnutím. Není potřeba žádného olejíčku ani krému, budou vám stačit jenom vaše ruce. Je to taková rychlá pěti- možná desetiminutovka, takže nic co by nešlo nezvládnou. 

Posaďte se pohodlně na postel.

1.Vezměte si do rukou jednu nožku a celou jí pohlaďte – po plosce nohy, po nártu i po kotníku.

2. Začněte si promačkávat hlavní kloub palce (drtivá většina z nás trápí svá chodidla v úzkých botách, palce jsou často utlačované a bolí nás). Kloub palce bude zřejmě lehce bolestivý, mačkejte s citem. Uvidíte, že se potom dostaví úleva.

3. Po pořádném promačkání kloubu palce věnujte pozornost všem prstům – osahejte si je, zakruťte s nimi na všechny strany.

4. Všechny prsty si protáhněte najednou dopředu i dozadu.

5. Potom si několikrát promačkejte celou plosku nohy, odspodu nahoru.

6. Párkrát si palcem projeďte i nárt od kotníku k prstům.

7. Nakonec nohu několikrát pohlaďte od paty, ke konečkům prstů – jako kdybyste z nohy chtěly sejmout všechny těžkosti dne.

Potom pokračujte s druhou nožkou. Všechno mačkání provádějte s citem a podle vaší aktuální potřeby. Chodidla jsou potom nádherně uvolněná, stejně jako mysl. A vy budete nádherně připraveni ke spánku.

Celý postup jsem pro vás taky natočila. Kratičké videjko si můžete pustit na mých facebookových stránkách Na vlně harmonie. Stačí kliknout na tento odkaz.

Masáž nohou a reflexní terapie jsou velmi široká témata. Nožky se dají mačkat různě, různé mačkání a tlak má různé působení. Například přes masáž konečků prstů se dá nádherně uvolnit celá hlava, hlavně naše mysl. O tom ale zase někdy příště.

Barbora Smrčinová
Miluji jógu, díky ní s láskou objevuji skrytá zákoutí svého těla, mysli a duše. Práce s pánevním dnem ve spojení s jógou ve mně probudily mou vnitřní ženu. Umím vnímat své potřeby a být k sobě citlivá. S radostí předávám své poznání dál skrze lekce jógy a jsem vděčná, že mohu touto cestou podporovat a inspirovat jiné ženy na jejich cestě sebepoznání. Můj příběh si můžete přečíst tady
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů