Biohacking a jóga! Aneb 10+ tipů, jak dočerpat energii!

Je to už několik týdnů, co jsem doslova mlela z posledního. Byla jsem vyčerpaná, unavená, protivná, s kruhy pod očima. Moje malá dcerka chtěla kojit několikrát za noc, do toho jí rostly zoubky, byla po očkování a tak šílenství u nás doma nabíralo na obrátkách.

Po několika dlouhých dnech, kdy jsem viděla bezvýchodnost situace, jsem se rozhodla, že s tím musím něco udělat. Věděla jsem, že trápení mojí dcerky se jen tak nezlepší a tak se sebou budu muset něco udělat já!

V tu dobu jsem poslouchala podcast s Veronikou Jelínkovou o biohackingu. Verča vysvětluje, že „biohacking je směr, který má určité principy a postupy, které nám pomáhají kontrolovat své zdraví, svojí vlastní biologii, a tedy i svojí náladu, výkon a celkově náš život. Mezi metody biohackingu můžeme řadit například meditace, dechová cvičení, otužování, péči o střeva, detoxy a půsty, a další.

Odkaz na Verči článek o biohackingu vám dám tady >>>

Když jsem si přečetla o metodách biohackingu víc, uvědomila jsem si, že to jsou vlastně všechno určitým způsobem jógové techniky. A musela jsem se smát, jak mě osud zase dovedl zpátky k józe. Mám to tak pokaždé, když se cítím být na své cestě ztracená. Začnu hledat pomoc a způsoby, jak z té nepříjemné situace ven. A osud mi zavane do cesty nějakou metodu či techniku, která by mi mohla pomoci. Když se ale ponořím hlouběji zjistím, že to stejné je jóga a jógová cesta.

A tak jsem začala zkoušet různé techniky a snažila se to skloubit s péčí o mojí dcerku (a maminky ví, že to není vždycky jednoduché). Už po několika dnech jsem ale viděla obrovské rozdíly. Energie začalo přibývat a já si vytvořila několik takových malých rituálů, které mě dokáží během dne nakopnout.

Tak se s vámi o ně ráda podělím.

Ranní studená sprcha

Ano, ano, o otužování a ledových sprchách už toho bylo napsáno mnoho. Jakožto studentka jógy jsem se o ranní sprchování ledovou vodou několikrát pokoušela. Vůbec se mi to ale nelíbilo a nechápala jsem, jak to někdo může praktikovat každý den. Brrrrr.

Už asi před třemi lety jsem se začala mírně otužovat před spaním. Na závěr sprchy jsem si na chvilku pustila studenou nebo jsem střídala proudy teplé a studené vody. A to dělám dodnes. Nádherně mě to před spánkem harmonizuje a líp se mi potom spí. Ale studená voda a ráno? Myslela jsem si, že mě to zabije.

Ale jako u všeho, člověk v určitou fázi svého života dozraje. A tak se stalo i u mě, že jsem dozrála. Rozhodla jsem se, že to po ránu budu zkoušet a naprosto jsem si to zamilovala. Ranní studená sprcha je prostě super. Nádherně probudí a oživí celé tělo, ale taky mysl.

Nejdu ale přes sílu. Jelikož jsem žena cyklická, praktikuju studenou sprchu v souladu se svou cykličností. V dny, kdy mnou srší dynamičnost nemám problém na sebe hned pustit studenější vodu a otáčet kohoutkem na studenější a studenější. V dny, kdy jsem ale v útlumu, jdu na sebe velmi pomalu, nebo si studenou sprchu odpustím. Nejdůležitější je vnímat svoje potřeby a své možnosti v daný den.

Očista jazyka a nosu

Vytvořit si nějaký svůj ranní povzbuzující rituál je podle mě velmi důležité. I když to s dětma může být složité, pokusit se alespoň o něco stojí za to. Já si po ranní sprše vždy čistím zuby a obličej, a k tomu jsem přidala ještě očistu jazyka a nosu.

Očista jazyka i nosu patří mezi jógové očistné techniky. Nikdy jsem si k nim ale nenašla vztah. Čištění jazyka mi vyloženě fyzicky vadilo a proplachování nosu jsem praktikovala jen občas. Řekla jsem si ale, že to v rámci své nové ranní rutiny zkusím. No a zatím jsem s tím nepřestala.

Bez seškrábnutí jazyka si už nedokážu představit své ráno. Přes noc, jak se naše tělo regeneruje a čistí se od škodlivin, se v ústech a na jazyku usadí mnoho nečistot. A tak je skvělé je z jazyka seškrábnout, buď speciální škrabkou, kovovou lžičkou nebo i jen kartáčkem na zuby. Já jsem za těch několik měsíců zpozorovala, že už po ránu nemám na jazyku takový povlak, jaký jsem mívala a pocit v mých ústech je od té doby mnohem příjemnější.

Džala néti neboli očista nosu se praktikuje za pomoci konvičky, kam se dá osolená převařená voda o tělesné teplotě a tou potom proplachujete nos. Na youtube najdete hned několik instruktážních videí, tak můžete mrknout. Já musím říct, že je velice důležité mít správnou konvičku, správnou teplotu vody a poměr soli, jedině tak půjde očista nosu hladce. Výplach nosu má nejen za úkol vyčistit dutiny od nečistot, ale taky projasnit mysl. A to po ránu rozhodně potřebujete.

Energie v hrnku

Ráno startuju svůj metabolismus teplou vodou s citronem. K té si potom dávám ráda zelený čaj, který díky kofeinu působí povzbudivě. Tradiční čínská medicína zelený čaj velmi vychvaluje a doporučuje ho dokonce popíjet po malých doušcích celý den.

Já jsem si odpozorovala, že mě po ránu dokáže opravdu nakopnout a energie mi potom vydrží dlouho a dlouho. Občas si dám také na nakopnutí matcha čaj nebo čaj maté. Oba obsahují taktéž kofein, který se v těle uvolňuje postupně a tak budete mít energii minimálně celé dopoledne.

Energii můžou po ránu taky nakopnout různé byliny, houby, oleje, různé doplňky stravy. Verča ve svém článku některé doporučuje. Za mě je to už ale něco navíc. Já sama za sebe ráda pracuji s jednoduchostí a přirozeností. Možná se ale k těmto doplňkům v budoucnu ještě dostanu, protože kdo ví co mi mateřství ještě přinese.

Prodýchání a protažení

Doporučuju tvořit si taková malá jógová okénka během dne. Jestli máte malé děti, tak si pravděpodobně stejně jako já nezvládnete dopřát hodinku jógy v kuse. A tak je super si to během dne rozkouskovat.

Já se snažím si ráno ještě před snídaní dopřát takové malé jógové zastavení, kdy si sednu na zem k dcerce, a zatímco ona si hraje, já si jemně protáhnu celé tělo a věnuji si několik hlubokých jógových nádechů a výdechů. Nevyjde to vždycky, ale když se zadaří, těch 10 minut mě opravdu dokáže povzbudit a krásně zharmonizovat.

No a potom se snažím praktikovat kdykoliv během dne, když je na to čas, nebo cítím, že to opravdu potřebuji. Tedy například při dcerky dopoledním spánku si roztáhnu podložku a dopřeju si třeba krásnou půlhodinku jógy. Když na mě jde únava, cvičíme s dcerkou spolu, sice po mě pořád šplhá a směje se, ale její smích mi energii dodá vždycky. Nebo když usíná a já jí zpívám nebo kojím, věnuju si chvilku restorativní jógy, kdy se pohodlně uvelebím a plně vnímám a ovlivňuju svůj dech.

Ze super dočerpávajících dechů vám můžu doporučit:

  • Dech, kdy se třikrát zhluboka za sebou nadechnete nosem (bez vydechnutí) a prudce vydechnete ústy. Nádech jakobyste vedly nejdřív do bříška, do hrudníku, pak do podklíčků. A když jste plně nadechnutí, vydechnete rychle pusou. A tak několikrát za sebou. Rychlé nádechy hluboce okysličí tělo a dodají energii.
  • Súrja bhédana neboli sluneční dech – vysoce energetizující dech, kdy ucpete levou nosní dírku, nadechnete se pravou, poté ucpete pravou a vydechnete levou. A tak stále dokola. Nádech skrze pravou nosní dírku, výdech skrze levou.

Energie na talíři

To, co máme na talíři jistojistě ovlivňuje naši energii během celého dne. Já miluju snídaně. Neumím si představit ráno bez pořádné snídaně. Mě dokáže krásně nakopnout ovesná kaše, třeba s banánem, malinama, oříškama, čokoládou, skořicí, nebo jogurt s granolou a ovocem, a občas si dopřeju i slanou snídani, chlebík s avokádem a vajíčkem, k tomu cherry rajčátka. Mňam.

Nejlepší je své tělo nezatěžovat, jíst hodně ovoce a zeleniny, pít hodně vody a bylinkových čajů. O tom se ale nebudu více rozepisovat. Nejsem na to odborník a sama mám ještě na čem pracovat.

Vedená meditace

Vedená meditace je moje topka v dočerpání energie. Dřív jsem meditovala především sama. Sedla jsem si, uvolnila svoje tělo, zklidnila mysl, dýchala a pozorovala. Jenže takový proces je dosti časově náročný. Od té doby, co mám děťátko, na to ale prostě nemám moc času.

A tak jsem si začala pouštět meditace do sluchátek. A naprosto to miluju. Je to ultrarychlý způsob, jak se zklidnit, naladit na sebe a dočerpat energii zpět.

Pokud byste se taky chtěly zaposlouchat do nějaké dočerpávající meditace, doporučuji vám meditaci Zářivá Luna. Je to taková rychlá osmiminutovka, která dokáže zklidnit, očistit mysl a prozářit celou vaší bytost. Můžete si jí zdarma stáhnout tady >>>

A jestli cítíte, že byste se chtěly do meditací pustit víc, připravila jsem pro vás nabitý balíček dvou dosycujících meditací. První je meditace Očistný vodopád, která dokáže během pár minut zbavit vaší mysl všech otravných myšlenek a osvobodit vás. Na ní potom navazuje meditace Vnitřní zahrada, která ve vás probudí energii, radost a hravost. Na balíček meditací se můžete mrknout tady >>>

Čerstvý vzduch

Když jde do tuhého, doma je dusno a já mám pocit, že usnu ve stoje, jdeme prostě ven. Čerstvý vzduch dokáže opravdové zázraky. Okysličí naše tělo, projasní mysl a hned je prostě líp.

A jestli se vám ven nechce, otevřete aspoň okno, dveře na balkón či terasu a pusťte čerstvý vzduch do vašeho domova. Na chvilku se zastavte, zavřete oči a jen dýchejte.

Hudba

Pozvednout náladu a probudit se k životu dokáže úžasně hudba. Já jsem hodně tichý člověk a nemám moc ráda hluk, ať už je jakýkoliv, z televize, z dopravy z ulice, z hlasité hudby. Občas si ale ráda pustím nějaký povzbuzující playlist, třeba na Spotify, s dcerkou si spolu zatrsáme a mě to neskutečně dosytí a rozradostní. Hudba je skvělá.

Aromaterapie

Zhruba před rokem jsem se začala víc zajímat o aromaterapii a moje krabička s éterickými oleji momentálně praská ve švech. Stále se učím a zkouším, co mi vyhovuje nejvíc. Nejraději využívám inhalační metody, tedy buď zapaluji aromalampičku, pouštím difuzér, tvořím si inhalační tyčinky, nebo jen čichám vůni přímo z lahvičky éterického oleje.

Za mě pro povzbuzení můžu jednoznačně doporučit citrusy – citron, limetka, sladký pomeranč. Velmi ráda mám taky lemongrass, litseu nebo rozmarýn, který pomáhá udržovat pozornost.

Hrnek kafe a dort?

A nakonec hrnek kafe a k tomu ještě třeba dortík, to působí na dočerpání energie vždycky. Není to úplně ideální varianta, ale co si my mámy budeme povídat, že jo. Já si takové odpolední kafíčko s nějakou dobrotou občas (čti často) ráda dopřeju.

Někdy to prostě nejde jinak a tak se za to určitě nebičujte. Jsme jenom lidi.

Večerní rituál a kvalitní spánek

A nakonec má také velký vliv na naší energii kvalita spánku i to, co před spánkem děláme.

Koukání na televizi, do monitoru počítače či displeje telefonu nám moc kvalitní spánek nezajistí. Já sama mám na čem pracovat. Před spánkem je ideální vytvořit si nějaký zklidňující rituál. Dát si třeba meduňkový čaj, vypnout všechnu elektroniku, přečíst si pár stránek knihy nebo si zacvičit restorativní jógu, dopřát si jóga nidru (čili jógový spánek) nebo si pustit zklidňující meditaci.

Způsobů, jak dočerpat energii je opravdu spousta. Jde o to začít zkoušet, hledat způsoby a ne výmluvy. Tak najděte to svoje kombo, které vás bude každodenně nakopávat energií.

 

Barbora Smrčinová
Miluji jógu, díky ní s láskou objevuji skrytá zákoutí svého těla, mysli a duše. Práce s pánevním dnem ve spojení s jógou ve mně probudily mou vnitřní ženu. Umím vnímat své potřeby a být k sobě citlivá. S radostí předávám své poznání dál skrze lekce jógy a jsem vděčná, že mohu touto cestou podporovat a inspirovat jiné ženy na jejich cestě sebepoznání. Můj příběh si můžete přečíst tady
Komentáře
  1. Jana napsal:

    Super článek Dalo by se říci, že praktikují vše kromě jógy a studené ranní sprchy. Já se učila že ráno vše teplé A skutečně mi to dělá nejlépe. Ale každý jsme jiný, proto věřím na poslouchání intuice. A místo jógy jsem se zamilovala do chi-kungu.

    • Barbora Smrčinová napsal:

      Děkuju 🙂 Každému sedne něco jiného. Důležité je to zkoušet, hledat cesty a najít si „to svoje“. Je pravda, že třeba tradiční čínská medicína doporučuje vše teplé. Já miluju ranní teplé kaše, teplou vodu s citronem a čaje, ale zrovna ta sprcha je v těch náročných dnech opravdu nakopávací 🙂

  2. Jana napsal:

    A chtěla jsem se zeptat, jak vybírat tu konvičku na proplachování nosu? To vlastně taky nedělám ale ráda bych to zkusila.

    • Barbora Smrčinová napsal:

      Za mě je skvělá konvička Rhino Horn, poměr vody a soli míchám přesně podle návodu, který je k ní přibalený. Jde to s ní opravdu samo 🙂 Předtím jsem měla špatnou konvičku, nos mi vůbec nešel proplachovat a úplně mi to ten ranní rituál otrávilo.

  3. Jana napsal:

    Děkuji, konvičku vyzkouším.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů